maandag 6 juni 2011

Kadèr Gürbüz over 'Sterren op de Dansvloer': Dansen tot hartaanval

Kadèr Gürbüz over 'Sterren op de Dansvloer': Dansen tot hartaanval.
'Ik ben niet lenig, ik kan niet dansen met twee, ik kan niet volgen en ik kan niet leiden.' Dat kreeg dansleraar Dick Matthys te horen bij de eerste kennismaking met Kadèr Gürbüz. Maar het klikt tussen hen en Kadèr gaat er helemaal voor. Ze wil 'Sterren op de Dansvloer' winnen.
Kadèr Gürbüz heeft iets dubbel met dansen. Gürbüz: 'Alléén dansen op een feest, alles wat je wilt. Ooit ben ik zodanig uit de bol gegaan op Livin' la Vida Loca van Ricky Martin dat ik na afloop duizelig moest gaan zitten en tegen mezelf zei: Kadèr Gürbüz, ge gaat een hartaanval krijgen! Maar met twee dansen, neen, daar bedankte ik eigenlijk meestal voor.'
Maar gelukkig voor Kadèr Gürbüz - en voor ons - liep het dus allemaal goed af en kunnen we haar tijdens een repetitie vragen welke danservaring ze heeft.
Kadèr Gürbüz: 'Nul. Ik zou liegen. Niet veel. Op mijn zevende, achtste naar de balletschool geweest vlakbij het Gravensteen en daar ondervonden dat ik totaal niet lenig was, dat het niet zou lukken, waardoor ik meer in het Gravensteen ging spelen dan de dansles volgde. Op schoolfeestjes was ik er wel vroeg bij om met een vriendinnetje in een balletpakje met glitterletters op onze borsten als The Queenies de meidengroepen Luv en The Dolly Dots te playbacken. Maar dat is niet te vergelijken met het dansen dat ik hier nu moet doen.'
Dansleraar Dick Matthys, diverse keren Belgisch en ook Europees kampioen in diverse dansdisciplines, heeft net een repetitie Engelse wals op See the day van Dee C. Lee achter de rug. Matthys: 'Na de eerste repetitie wist ik: het is nog lang geen danseres, maar Kader Gurbuz zal het kunnen. Dat ze geen ervaring heeft, heeft ook voordelen.
Ze is nog niet misvormd, ze is zeg maar een blanco canvas waar ik mijn penseel kan op loslaten. En Kadèr Gürbüz is geïnteresseerd. Op Youtube zoekt ze filmpjes op, ze kijkt naar de houdingen, naar details en stelt me daar de dag erna allerlei vragen over. Als ze er meer zou van kunnen, zij zou de choreografieën bepalen, in plaats van ik.'
Kadèr Gürbüz: 'Ik was heel blij toen ik gevraagd werd om mee te doen. Een eerste keer moest ik weigeren, omdat het echt niet paste in de agenda van de theatervoorstelling waar ik mee bezig ben. Dat was dus even balen. Bleek achteraf dat de timing van het programma veranderd was en toen kon ik toch meedoen. Ik ben er echt door gebeten.
Aanvankelijk was ik gewoon blij en vereerd om mee te mogen doen, maar van het moment dat ik op de persconferentie het aankondigend filmpje van het programma zag, sloeg de naald op de ambitiemeter helemaal door: ik wil nu gewoon winnen! Ikzelf zal alvast mijn best doen, maar laat de Gentenaars ook maar massaal sms'jes sturen voor mij.'
Sterren op de Dansvloer met Kadèr Gürbüz werd uitgezonden op VTM.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten